Sledujte nás

Nejpopulárnější články

Jak vytvarovat stehna? 5 cviků, se kterými to zvládnete i vy

Čím sladit? 5 tipů, jak jíst sladké a neztloustnout

Čím sladit? 5 tipů, jak jíst sladké a neztloustnout



Chuť na sladké je v nás podporována už od narození. Mateřské mléko obsahuje značné množství mléčného cukru čili laktózy, díky němuž má příjemnou sladkou chuť. Spolu s mateřskou láskou si tento úžasný pocit přinášíš až do dospělosti, kdy je ale každá sladkost vykoupená nějakým tím kilčem navíc. Jde mlsat zdravě nebo jíst sladké a neztloustnout?

Proč máš chutě na sladké? Zde jsou možné příčiny

Velmi častým důvodem je nerovnováha mezi energetickým příjmem a výdejem. Může za to nestabilní hodnota hladiny krevního cukru. Máš nepravidelný stravovací režim a držíš šílené diety či hladovky? Počítej s tím, že budeš s chutěmi na sladké bojovat. Jedná se o standardní sebeobranu tvého těla. Cukr je totiž nejrychlejším zdrojem energie.

Vedle nízkého energetického příjmu může chutě na sladké způsobit také vysoký či intenzivní energetický výdej. A to jak fyzický, tak i psychický, neboť tvůj mozek také spotřebovává v průběhu činnosti cukr. Při intenzivnějším či náročnějším tréninku nebo vyšším psychickém vypětí a stresu je tak třeba zvýšit tvůj celkový energetický příjem.

Mezi další příčiny patří také nedostatek spánku a odpočinku, hormonální změny před menstruací a nedostatek komplexních (složených) sacharidů ve stravě. Které sacharidy ve své stravě preferovat zjistíš v našem článku o vhodných přílohách.

5 tipů, jak můžeš mlsat zdravěji

- Když to na tebe přijde, dej si třeba kousek hořké čokolády. Vybírej ale kvalitní čokoládu, což je ta, která obsahuje 60 % a více kakaové hmoty.
- I sušené ovoce může pomoci v boji s chutěmi na sladké. Ale opět i zde vybírej kvalitní sušené ovoce, které není přislazované cukrem.
- Místo kupovaných sušenek použij raději doma pečené sušenky například z ovesných vloček, ořechů nebo semínek, nepřislazovaného sušeného ovoce s vejcem a kapkou medu. Blíží se Vánoce, tak proč si nepřipomenout také zdravé vánoční cukroví.
- Slazené limonády nahraď raději přírodními ovocnými šťávami, které si ještě nařeď vodou či nakombinuj se zeleninou.
- Pokud raději mlsáš naslano a bez brambůrků si nedokážeš večerní sledování televize představit, určitě se ti bude hodit tip na zeleninové chipsy. Můžeš je koupit sušené a vakuově balené nebo si je upéct doma v troubě.

Jaké varianty slazení vybrat a čím tedy sladit?

Ideální je samozřejmě, když nepotřebuješ sladit vůbec. To pak znamená, že máš dobře nastavený energetický příjem vůči výdeji, jsi v psychické pohodě a tvé tělo je v celkové rovnováze.

Když už musíš něco přisladit, při výběru sladidel sleduj celkový obsah cukrů, obsah fruktózy a i glykemický index. Tyto hodnoty bys měla mít co nejnižší. Prospěšný je pak vyšší obsah mikroživin, jako jsou minerální látky, vláknina či fytochemikálie (látky, které se nachází v rostlinách a jsou schopné svými mechanismy pozitivně ovlivnit tvé zdraví).

Když řešíš váhu...

Pokud řešíš váhu a počítáš každé kalorie, možnou alternativou jsou „umělá“ sladidla. Jejich výhodou je, že nezvyšují hladinu krevního cukru, většina z nich neobsahuje žádnou energii a nekazí se ti po nich zuby. Když to s nimi nebudeš přehánět, tak jsou i zdravotně bezpečné. Vyzkoušet můžeš ZERO Sirup karamel nebo čokoláda. Neobsahují žádné cukry, tuky a ani kalorie.

Umělá sladidla mají ale i svou nevýhodu. Chuti na sladké tě neodnaučí, spíše ji stimulují. Proto se jimi rozhodně neláduj, co hrdlo ráčí, ale užívej je s rozumem.

Když jen udržuješ...

Jestli váhu neřešíš, jsi zdravá a dost se hýbeš, není problém dát si například ráno do čaje malou lžičku medu. Nebo si osladit kávičku po obědě kapkou agávového, javorového či čekankového sirupu. Jako všechno při hubnutí i slazení je především o míře, takže když nebudeš sladit několikrát denně ale jen výjimečně, tvoje postava tím trpět nebude.

Pár slov na zamyšlení


Vždy než začneš mlsat, popřemýšlej, proč tvé tělo sladkosti žádá. Snaž se odhalit příčinu tvých chutí a zapracuj na jejím odstranění. Otázkou je také, zda řešit spíše čím sladit, nebo naopak kolik sladit? Potřebuješ vůbec jednoduchý cukr?

Na problém slazení je třeba podívat se komplexněji. Pokud potřebuješ poradit, ozvi se mi na WhatsApp, ráda ti odpovím na jakýkoliv zvídavý dotaz ohledně stravování.



Komentáře

Komentáre