Sledujte nás

Nejpopulárnější články

Jak vytvarovat stehna? 5 cviků, se kterými to zvládnete i vy

Přílohy: ano či ne? + recept na salát tabbouleh

Přílohy: ano či ne? + recept na salát tabbouleh



Přílohy jsou základním zdrojem sacharidů, které dodávají tělu energii. Proto by měly být také nezbytnou součástí tvého jídelníčku. Není ale příloha jako příloha a důležité je umět vybrat tu správnou. Jaké zařadit do svého stravování když chceš zhubnout?

Sacharidy by měly tvořit více než 50 procent denního energetického příjmu. Právě v přílohách se přitom nachází komplexní (složené) sacharidy, které zasytí na delší dobu a nejsou takovým rizikem jako jednoduché cukry, jež podporují chutě na sladké. Pokud tedy přílohy při snaze o hubnutí striktně vynecháváš, můžeš počítat se ztrátou energie, špatnou náladou a s neustálými chutěmi na něco nezdravého. Po skončení podobné diety navíc obvykle následuje nepříjemný jo-jo efekt.

Jak vybrat správnou přílohu?

Naprosté odmítání příloh tedy není vhodným řešením při hubnutí. Stejně tak ti ale neposlouží, pokud k masu bez rozmyslu zdlábneš porci přesmažených hranolek. Při výběru vhodné přílohy se můžeš orientovat podle následujících pravidel.

Vybírej celozrnné přílohy

Ideální variantou jsou celozrnné přílohy, ve kterých zůstává přirozený obsah vlákniny z původní cereálie. Slovo vláknina svádí k tomu nahradit přílohu pouze zeleninovým salátem. To je ale chyba. Zelenina sice patří do jídelníčku kvůli svému obsahu vlákniny, vitamínů a minerálů, ale obsahuje málo sacharidů a nikdy nenahradí klasickou velikost přílohy. Měla by tedy být součástí tvého jídelníčku a doplnit ho, ale ne jeho základem.

Vol správnou technologickou úpravu

U příloh je velmi důležitý způsob tepelné úpravy. Ta má totiž vliv na glykemický index. Čím více je příloha tepelně a mechanicky upravována, tím vyšší je její glykemický index a stává se z ní ve výsledku sladkost. Proto upravuj veškeré přílohy „al dente“ a nerozvař je. Třeba po takové rozvařené rýži budeš mít mnohem dříve hlad, než po rýži, která je „tak akorát“. Všeobecně totiž rozvařené potraviny způsobují rychlý vzestup hladiny krevního cukru, brzký pocit hladu, a dokonce i větší chuť na sladké. Obdobně se chovají i rozvařené těstoviny, pečené brambory nebo bramborová kaše.

Při přípravě také dávej pozor na množství tuku. Přílohy by neměly být bohatým zdrojem tuku. Proto se vyvaruj smaženým hranolkám, kroketám, topinkám, bramborákům, vhodná ale není ani bramborová kaše s větším množstvím másla či smetany, šťouchané brambory s máslem, smaženou cibulkou a slaninou nebo bramborový salát s majonézou.

Vhodné typy příloh

Mezi vhodné typy příloh patří dlouhozrnná rýže (celozrnná nebo natural), celozrnné či semolinové těstoviny, celozrnný kuskus, bulgur, pohanka, jáhly (proso), amarant, quinoa, čirok. Všechny vyjmenované můžeš jíst bez strachu o svou figuru.

Další variantou je pak celozrnné kváskové pečivo a brambory. Ty je nejlepší vařit ve slupce a ideálně v páře pro zachování hodnoty vitamínu C.

Nezapomínej ani na luštěniny (cizrna, čočka, hrách, fazole). Jedná se sice o specifickou přílohu, která má nižší obsah sacharidů než ostatní, na druhou stranu nabízí vyšší obsah bílkovin. Dá se tedy říci, že se v určitém množství může jednat i o plnohodnotné jídlo.

Vyzkoušej náš recept na kuskusový salát tabbouleh, jehož příprava je rychlá, dobře tě zasytí a tedy nerozmlsá, neboť se jedná o správnou variantu přílohy.

Recept: Kuskusový salát tabbouleh

Salát tabbouleh má původ na Blízkém východě. Určitě si ho oblíbí milovnice bylinek, jelikož jich obsahuje opravdu hodně.

Ingredience:
4 lžíce kuskusu (možno použít i bulgur)
citronová šťáva
10 gramů nati hladkolisté petrželky
1 rajče
jarní cibulka
5-10 gramů lístků čerstvé máty
1 lžíce olivového oleje
sůl

Postup:


Nejdříve si připrav kuskus podle návodu na obalu. Nasyp jej do misky a dochuť citronovou šťávou. Petrželovou nať omyj, nech okapat, nasekej najemno a přidej do směsi. Rajče spař v horké vodě, oloupej, nakrájej na kousky a přidej do směsi. Nakonec vmíchej jarní cibulku, mátu, zakapej olivovým olejem a dle chuti osol. Vše důkladně promíchej a nechej chvíli odležet.

TIP: Nejlepší je podávaný s pečeným či grilovaný lososem. Dobrou chuť!


Komentáře

Komentáre