Sledujte nás

Nejpopulárnější články

Jak vytvarovat stehna? 5 cviků, se kterými to zvládnete i vy

  
Bazální metabolismus a jeho tajemství

Bazální metabolismus a jeho tajemství



Určitě už jsi ve spojitosti se zdravým životní stylem, zdravou stravou či při pokusech o hubnutí někde narazila na pojem bazální metabolismus. Co vlastně znamená a proč se především při pokusech o hubnutí tolik řeší?

Co je to bazální metabolismus?

Je to energetický výdej, jehož měrnou jednotkou jsou kilojouly (kJ) či kilokalorie (kcal). Daná energie je nezbytně nutná pro všechny základní životní pochody tvého organismu (dýchání, činnost srdce a mozku). A to za předpokladu bazálních podmínek, tedy úplného tělesného a duševního klidu (ve spánku), nalačno a za normální teploty.


Jednoduše řečeno se jedná o hodnotu, kterou tvé tělo za den spálí v absolutním klidu (např. v kómatu). A tím pádem i o energii nezbytně nutnou k žití, aby mohly fungovat orgány-srdce, plíce a mozek.


Bazální metabolismus je řízen hormonem štítné žlázy (tyroxinem) a také geneticky, tudíž se u každého jedince liší.

Co ho ovlivňuje?

·        Pohlaví – tady mají oproti nám ženám chlapi zase nějakou tu výhodu:-) Jejich bazální metabolismus je totiž od přírody cca o 5-10 % vyšší, než u nás žen.

·        Množství svalové hmoty – čím více svalů, tím vyšší bazální metabolismus.

·        Teplota – v chladu se bazální metabolismus zvyšuje. To samé platí i při horečkách. Jeho hodnota stoupá už při 38°C. Tudíž bys při nemoci i přes nechuť k jídlu naopak měla jíst o něco více, než jsi normálně zvyklá.

·        Hormony štítné žlázy a adrenalin – jejich vyšší hladina zvyšuje hodnotu bazálního metabolismu.

·        Věk – s přibývajícím věkem se jeho hodnota snižuje.

·        Rasa a genetika.

Co snižuje bazální metabolismus?

Jednoznačně hladovění! Nejhorší cestou za vysněnou postavou jsou opakující se striktní diety a hladovky. Kvůli nim se ti začne zpomalovat právě bazální metabolismus. Své tělo vystavuješ trvalému stresu a místo toho, abys při nízkém kalorickém příjmu hubla, opak je pravdou.


Tělo totiž kvůli evolučnímu nastavení zareaguje procesem šetření a veškerou tu malinkatou přijatou energii si uloží do zásoby. A výsledkem je, že váha půjde pomalu nahoru. Pak se snadno dostaneš do začarovaného kruhu, kdy máš pocit, že se na jídlo jen podíváš a už máš zase kilo nahoře.

Jak z toho tedy ven?

Zapracovat můžeš také na zvýšení bazálního metabolismu. To spočívá především v pravidelném pohybu a v pravidelné stravě. Nastav si také svůj kalorický příjem s respektováním hodnoty bazálního metabolismu. Celkový příjem energie by nikdy neměl klesnout pod jeho hodnotu, i když je tvým cílem redukce váhy. Rozdíl mezi celkovým energetickým výdejem a příjmem musí být rozumný!

Jak zjistíš hodnotu svého bazálního metabolismu?

Nejpřesnější hodnotu zjistíš, že si ho necháš změřit. To je možné na speciálních pracovištích (endokrinologické ústavy, sportoviště, nutriční poradny, které disponují potřebnými přístroji).

Orientační hodnotu bazálního metabolismu si také můžeš spočítat pomocí různých vzorečků a kalkulaček. Takže neváhej a zjisti si jeho hodnoty během chvilky na naší kalkulačce.