Sledujte nás

Nejpopulárnější články

Jak vytvarovat stehna? 5 cviků, se kterými to zvládnete i vy

Vitamin D tě ochrání před nemocemi. Poradíme, jak ho doplnit v zimě!

Vitamin D tě ochrání před nemocemi. Poradíme, jak ho doplnit v zimě!



Vitamín D je považován za jeden z nejdůležitějších pro tvé zdraví, protože podporuje základní tělesné funkce. Tělo ho přijímá z 90 % ze sluníčka, takže v létě ho máme dost a dost. Co ale dělat v zimě, když sluníčko chybí? Nejen to prozradíme v článku.

Proč je Déčko tak důležité?

Vitamin D ovlivňuje nespočet funkcí v našem těle. Zajišťuje pevnost kostí a zubů, pomáhá při hojení zlomenin a je nepostradatelný u dětí v období růstu. Jeho dostatek vede k prevenci vzniku únavy a může pomoci předcházet rakovině, srdečním onemocněním a autoimunitním chorobám.


Má také vliv na fungování imunitního systému. Chrání před různými nemocemi a pomáhá celkově zajistit pevné zdraví, což je právě v chladných zimních měsících velmi důležité. Právě v zimě nám ale vitamin D chybí, protože slunečných dní je málo a hlavní zdroj je tak značně omezen.

Co ti hrozí při nedostatku vitamínu D?

Nízké hodnoty vitamínu D ohrožují hlavně kosti, protože dochází k jejich měknutí. U dětí se jedná o onemocnění zvané křivice, u dospělých o tzv. osteomalácii (vyšší náchylnost ke vzniku zlomenin). Kromě toho se mohou mnohem snáze tvořit zubní kazy. Nedostatek Déčka tě činí náchylnější také k různým nachlazením, chřipce nebo angíně.

Nedostatek vitaminu D ohrožuje především děti a seniory nebo pacienty se střevními záněty.

Opatrné byste ale měly být i vy holky, které patříte mezi striktní vegetariánky či veganky. Vitamín D je totiž rozpustný v živočišných tucích a právě ty patří mezi jeho nejbohatší zdroje.

Hlavní zdroje vitaminu D


Slunce

Největší zdroj vitaminu D je zadarmo - jedná se totiž o Sluníčko :-) Ve slunečném dni se tedy stačí denně alespoň půl hodiny pohybovat na slunci a získáš tak potřebnou dávku.

Množství přijatého vitamínu D ze sluníčka ale negativně ovlivňuje řada faktorů:

·        věk (s věkem se schopnost pokožky tvořit tento vitamín snižuje),

·        fototyp pokožky (čím tmavší pleť, tím méně se vstřebává),

·        aplikace opalovacích krémů,

·        smog a oblačnost.

A když v zimě slunce příliš nesvítí, je třeba dodat vitamin D jinde.

Potraviny

Zdroje vitamínu D hledej hlavně v živočišných potravinách. Nejvíce ho najdeš v rybím tuku. Proto do jídelníčku zařaď různé tučné mořské ryby, jako je losos, makrela, sardinky, tuňák (ale určitě ne konzervovaný). Kromě nich jsou dobrým zdrojem i veškeré mléčné výrobky, máslo, vaječný žloutek či krevety.

O vitamín D jsou obohaceny také některé rostlinné zdroje. Patří sem alternativy mléka a mléčných výrobků (rostlinné nápoje a dezerty), některé rostlinné oleje, rostlinné roztíratelné tuky (margaríny) či cereálie.

Léky a doplňky stravy

Po lécích či doplňcích stravy sahej až v případě, že se potvrdí příliš nízká hladina vitamínu D v krvi. A vždy jejich zařazení raději konzultuj s lékařem či lékárníkem. Vitamínem D, doplněným prostřednictvím léku nebo doplňku stravy, se totiž můžeš předávkovat. Což u stravy či slunění neplatí.


Chceš konkrétnější rady ohledně získávání vitamínu D ze stravy nebo z potravinových doplňků? Zeptej se mě přímo na WhatsApp!

Komentáře

Komentáre