Sledujte nás

Nejpopulárnější články

Jak vytvarovat stehna? 5 cviků, se kterými to zvládnete i vy

Alkohol a hubnutí aneb Jak to doopravdy je?

Alkohol a hubnutí aneb Jak to doopravdy je?



Dnes spolu probereme téma, které zajímá nejednoho „dietáře“ – alkohol. Můžeš ho při dietě, nebo ne? Nechci být drábem, který nad tebou bude stát s trestající rukou a čekat na každý tvůj přešlap při zdravém životním stylu. Člověk není robot, takže může sem tam šlápnout vedle. Sama si neumím představit jít s kamarádkou do restaurace a objednávat si pořád dokola jen minerálku s citronem.

Vžij se do situace, kdy se účastníš rodinné oslavy, novoročního přípitku, svatby nebo další podobné akce, kde alkohol většinou teče proudem. Budeš si snad ťukat vodou, aby ti náhodou neuškodila nějaká ta kalorie navíc? Nic se nesmí brát příliš vážně, ať z toho života taky něco máme. No ne?

Vezmi si na alkohol lupu

To, že se máš na drink podívat lupou, samozřejmě nemyslím doslova. Je ovšem dobré se na něj zaměřit a zjistit si o něm více informací, než že se po něm motá hlava a rána s kocovinou bývají těžká. Podívejme se, jak moc našemu tělu alkohol škodí nebo neškodí:

  • Alkohol má energetickou hodnotu 29 KJ na 100 g. S jeho příjmem zvyšuješ celkový energetický příjem. I to je důvod, proč po něm můžeš přibrat.
  • Má vliv na tvůj metabolismus – tělo ho nevnímá jako jídlo. Z toho dostává energii v podobě sacharidů, tuků a bílkovin, které pak pomalu tráví a vstřebává. Ale jakmile si dáš alkohol, všechno je jinak! Pro tělo jde o toxin omezující trávení, který zpomaluje metabolismus tuků. Laicky řečeno: metabolismus nemá na správné trávení čas, protože se příliš zabývá alkoholem.
  • Alkohol nemá žádnou výživovou hodnotu, tělu dodává jen prázdné kalorie.
  • Vzbuzuje v tobě neukázněnost – alkohol ovlivňuje vůli člověka a zvyšuje chuť k jídlu (hlavně nezdravému). Hrozí, že po konzumaci alkoholu sáhneš po slaných oříšcích, brambůrcích, smažených hranolcích, zákuscích a podobných „čuňárnách“. Takové nezdravé choutky se po alkoholu dají horko těžko ukočírovat.

2 dcl vína se rovnají 2 lžícím Nutelly

Pořád slýcháš teorie, že se alkohol tluče se zdravou výživou, ale ty to chceš vidět v praxi? Pak ti dám pár příkladů, na kterých jasně poznáš, kolik kalorií do svého žaludku posíláš.

Začněme pivem. Velká desítka vydá kaloricky za plátek hovězí svíčkové (650 KJ), velká dvanáctka už za cheeseburger v „mekáči“ (1 100 KJ). Ani víno ale není z obliga. Dvě decky bílého suchého vína mají stejný efekt, jako by sis dala dvě pořádné lžíce Nutelly (440 KJ). Stejné množství červeného vína má stejný počet kilojoulů jako ovocný piškotový řez (cca 600 KJ). Až si na silvestra připiješ sektem, vzpomeň si, že jsi s jednou sklenkou zkonzumovala punčový řez. Na Štědrý den si místo skleničkou Cinzana či Martini klidně ťukni 100 g smažených hranolek. Zní to strašidelně, co?

O tvrdém alkoholu už, myslím, nemusím psát. Panák se dokáže vyrovnat i čokoládovému dortu nebo kusu pizzy.

Abychom neřešily jen negativa

Nic není tak horké, jak se to uvaří. Pojďme se mrknout taky na pozitivní stránky alkoholu. Platí to samozřejmě pouze v případě, že jej popíjíš nárazově a nepatříš k pravidelným „pijákům“. Jednou za čas tě sklenka nezabije, když víš, že se po ranním probuzení vrátíš zase do normálního, zdravého režimu. A abys neměla výčitky nad každou skleničkou, přidávám pár informací:
  • Červené víno – spolu s bílým vínem je považováno za „nejzdravější“ alkohol. Červené víno obsahuje draslík, železo a fenoly, které nás chrání před onemocněním srdce a cév. Dále v sobě má antioxidant resveratrol. Třísloviny z vína podporují trávení.
  • Pivo – obsahuje širokou škálu vitamínů B, včetně kyseliny listové a niacinu. Je bohatým zdrojem křemíku a boru. Obojí podporuje zdravé a silné kosti. Chmel má dobrý vliv na trávení a spánek.
  • Whiskey – snižuje riziko vzniku mrtvice a šedého zákalu. 

5 tipů, jak si alkoholem neuškodit

Tímto tě rozhodně nenabádám k pravidelnému popíjení alkoholických nápojů. Jen, když už to přijde, zkus dodržovat pár pravidel:

1. Nepij více než 200 ml alkoholu v jeden den.
2. Když už, tak si vybírej kvalitní alkohol – žádné krabicové víno, ale raději to z dobrého vinařství. Chtěj znát původ toho, co piješ.
3. Ke každé sklence alkoholu si dej sklenici čisté vody (zabráníš dehydrataci).
4. Nepij alkohol nalačno, dej si něco s nízkým obsahem tuku a cukru.
5. Nemíchej více druhů alkoholu za jeden večer.

Možná jsi po přečtení dostala chuť zajít s kámoškou na vínko nebo s partou přátel na pivo. Pokud jinak vedeš svůj život ve zdravém rytmu, vyraz do víru velkoměsta. A aby měli všichni, s nimiž si chceš vyjít, patřičné informace, klidně jim pošli tenhle článek!

Komentáře

Komentáre