Sledujte nás

Nejpopulárnější články

Jak vytvarovat stehna? 5 cviků, se kterými to zvládnete i vy

Cheat day: Co jíst či nejíst? To je, oč tu běží

Cheat day: Co jíst či nejíst? To je, oč tu běží



Šestkrát týdně přísná dieta, jeden den věnovaný doslova orgiím s jakýmkoli jídlem. Tak nějak by se dal popsat cheat day, který se stává fenoménem dnešních „dietářek“. Někdo používá název cheat day, někdo „prasící den“, jiný zase „den bez zákazů“. Jedno ale všechny spojuje – jde o den, kdy laicky řečeno podvedete svou dietu a dopřejete si sladké, slané, tučné… zkrátka vše, na co máte chuť.

Cheat day miluje pizzu

V den, kdy jde dieta stranou, je možné jíst opravdu cokoliv od zmrzliny přes pizzu až po špekáčky na ohni. To vše můžete završit šlehačkovým dortem. Je to ale správné? „Cheat day ve smyslu ‚sněz, co ti přijde pod ruku‘, podle mě není úplně šťastná volba. Vzhledem k tomu, že většina pochutin je kombinací tuku a sacharidů, dostává trávení opravdu zabrat. Takovýto den navíc může v hlavě vytvářet mylnou domněnku, že je vlastně v pořádku cpát se k prasknutí,“ upozorňuje výživová poradkyně Veronika Wisiorková. Podle ní si při cheat day ženy zasévají myšlenku, že se potraviny dělí na dobré (ty, co se jedí při dietě) a špatné (ty, co se jedí při cheat day). „Špatné potraviny ale nejsou. Jde jen o jejich množství. A při cheat day je jich často přehnaně moc,“ vysvětluje Veronika.

Lepší je refeed day

Když je člověk delší dobu na dietě, může se cítit unavený a nabývat pocitu, že je třeba „přiložit do kotle“ a dobít energii. V tomto případě je možné třeba jednou za tři týdny dietu porušit. Ale všeho s mírou! Nejde o přejídání se, ale o doplnění glykogenu, podporu hormonů – a co si budeme povídat, i z psychologického hlediska může dobré jídlo jednou za čas pohladit na duši.

Více než cheat day se ale v tomto případě osvědčuje refeed day. Ten sice umožňuje, aby si ženy na dietě dopřály, ale zároveň uvažovaly nad tím, co do úst vloží. „Takový den bych pojala jako volnější, ale přesto pod kontrolou. Spočívá v tom, že se tuky stáhnou na minimum, sníží se i množství přijímaných bílkovin a naopak se několikrát zvýší příjem sacharidů. Potraviny by ovšem měly být kvalitní,“ popisuje Veronika Wisiorková.

Nepodkopáváte si svou vůli

Každá žena by si ale měla být vědoma toho, jak silná je její vůle pracovat na krásné postavě. Někomu jednou za čas sladký den neublíží. Existují ale i ženy, které poruší svůj stravovací režim jednou a po slasti se „zakázaným“ jídlem už se nedokážou vrátit do starých, zdravých kolejí. Zvažte proto, do které kategorie patříte vy osobně.

Pokud jste mezi těmi, které horko těžko udrží své chutě na uzdě, když dají svým chuťovým pohárkům něco méně zdravého, neklesejte na mysli. Mlsat je možné i zdravě. Vzpomeňte si třeba na svou snídaňovou kaši, jež se skládá ze samých zdravých obilovin, jen vám v ní chybí cukr a sladké kakao. Tyto dobroty snadno nahradíte sirupy, které jsou v rámci dietního režimu naprosto povolené. Svou kaši můžete zalít nekalorickým čokoládovým sirupem nebo tím karamelovým, který vám dokonale nahradí sladké karamelky ze sámošky za rohem. A svému tělu neublížíte.

A to jste ještě neochutnaly proteinové koktejly, které zaručeně zaženou chuť na sladké a můžete jimi snadno nahradit svačiny. Skvělé jsou také po tréninku. A vaší figuře skutečně neublíží.

Komentáře

Komentáre